Mahathir Mohamad Ditunjuk sebagai PM Sementara

DR Mahathir Mohamad @wionews.com

Kuala Lumpur – Dr Mahathir Mohamad kembali dilantik sebagai Perdana Menteri sementara menunggu pelantikan Perdana Menteri Baru.

Kepala Sekretaris Pemerintah Datuk Seri Mohd Zuki Ali, sebagaimana diberitakan Metro Malaysia mengatakan ia menerima penguduran diri Mahathir dari jabatannya sebagai Perdana Menteri.

Sebagai Perdana Menteri sementara, Mahathir akan mengurus administrasi negara hingga Perdana Menteri dan anggota kabinet baru dilantik.

Mahathir Mohamad yang dilantik sebagai PM ketujuh Malaysia pada 10 Mei 2018 siang tadi mengantarkan surat penguduran dirinya kepada Yang di-Pertuan Agung Malaysia di Istana Negara, Senin (24/2/2020). Tiga bulan mendatang genap dua tahun ia mengemban jabatan tersebut.

Tak lama berselang, ia juga mengumumkan pengunduran diri sebagai pemimpin dari Partai Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM)

Metro Malaysia melaporkan, pengunduran diri tersebut sangat mengejutkan bagi rakyat Malaysia. Terlebih, Mahathir juga pernah melakukan hal yang serupa pada 2003 silam saat ia menjadi PM Malaysia yang menjabat sejak Juli 1981.

“Pengumuman hari ini adalah sesuatu yang tidak disangka dan membuat semua pihak terperanjat,” tulis Metro Malaysia, Senin malam (24/2/2020).

Mahathir mengambil sumpah sebagai Perdana Menteri ketujuh Malaysia pada 10 Mei 2018. Walaupun belum genap dua tahun menjabat, ia dinilai berhasil membawa pembaruan di negaranya, termasuk usahanya dalam memerangi praktik korupsi di negara tersebut. Minatnya pada otomotif telah melahirkan “Proton” sebagai merek mobil nasional Malaysia saat ia menjabat sebagai PM periode pertama.[]

KOMENTAR FACEBOOK